fredag, februari 24, 2012

det borde vara en mänsklig rättighet att få vara lite äcklig ibland.

det kändes orimligt på något vis, att jag inte skriver om äckligheter någonstans. man(jag) fokuserar ju så oerhört mycket på äckel och obehag i vardagen. varför belyser jag då inte detta på min blogg? det är ett mysterium att det tagit så lång tid för mig att inse detta. jag ber om ursäkt och hoppas att ni kan förlåta mig min tröghet.

...

FYI: jag har mens. känns lite oekologiskt med alla bindor hit och dit. vilka oerhörda mängder plast jag måste förbruka egentligen. min mens verkar ha skärpt till sig efter många års velighet, nu får jag den en gång i månaden.
den har resurser. den är organiserad. den är uthållig.
den är en jävla syndaflod i blod och slem. dränker allt som kommer i dess väg.
rädde sig den som kan.

den är helt enkelt harder better faster stronger och det enda som står mellan min vulva och omvärlden är en mesig liten binda. så ja: det blir oerhörda mängder bindor. på en vecka. hur länge är en kvinna fertil? är det inte runt 40 år?
min kropp gör mig till en ofrivillig miljöbov.

så, ja.
jag funderar över alternativ till min ekologiskt ohållbara livsstil:

alternativ 1: Menskopp.
fördelar: engångskostnad. ekologiskt.

nackdelar: vet inte vilken storlek jag ska köpa. eventuellt en dyr historia. måste överkomma min skräck inför att trycka upp små objekt i vaginalen. (då tänker jag på tamponger och dylikt, kan inte svara för era associationer)

alternativ 2: Långbad á la forna dagars mentalsjukhus.
fördelar: slipper vara socialt kompetent när jag har PMS. slipper deala med menstrosor, intimhygien och sådant. bara att spola bort mensen med duschslangen liksom!

nackdelar: potentiellt traumatiskt. dålig komfort. mentalpatienterna låg ju förvisso där i någon dag i taget men om man utvecklar med nackkuddar och sådant kanske det blir mer uthärdligt. egentligen är jag nog för rastlös för att fixa mer än en halvtimma i badkaret. plus att det kan bli jobbigt att övertala mina kombos att mata mig med soppa. PLUS att det blir svårt att få badkaret för sig själv i en vecka.

alternativ 3: Köra Ayla-style. (Grottbjörnens folk-Ayla) Skinnlindor i hosorna.
fördelar: biologiskt nedbrytbart, minns jag rätt gräver Ayla helt sonika ned lindorna i marken när hon mensat färdigt på dem. antagligen är det sjukt bekvämt, annars hade hon tagit nåt annat, typ mossa. vilket inte är särskilt bekvämt alls, i vart fall inte mot genitalierna.

nackdelar: kan behöva jaga mitt eget villebråd och flå det på egen hand. jag kan säkert googla fram hur man flår en djurhud men jag har ingen som helst erfarenhet av jakt. och att köpa råvaran känns dels ekonomiskt ohållbart. dessutom skulle det tillvägagångssättet vara klanderligt ur etisk såväl som ekologisk synvinkel.


Jag funderar vidare.

2 kommentarer:

  1. en gång var jag med i ett punkband. vår bästa låt hette "menslåten". den gick ungefär såhär: "jag hatar mensen, den är så jävla dum och så orättvis på orättvisa tider". dock kom det en vändning. i sista versen introducerades menskoppen! slutet gott, allting gott. typ.

    fast jag hatar fortfarande mensen,

    SvaraRadera
    Svar
    1. det låter som en helt fantastisk låt, jag vill höra den. <3

      /fellow mensare

      Radera