tisdag, september 03, 2013

sitter och letar kurslitteratur. bävar förstås inför läsandet av den. och bävar inför skrivveckorna. inför prestationsångest och ifall en ska få idétorka och sådär. jag har frusit en hel del om nätterna men har löst det: köpt en fluffig zebrafilt och raggsockor. och så dricker jag te. sen när värmen kommer igång i elementen är ju ju jag gladast i världen. /mvh skåning

men ja. skrivandet är jag faktiskt RÄDD för. det trodde jag inte. men känner att det har pratats och analyserats så mycket att jag är rädd för att inte kunna leverera. och jag är rädd för att inte hinna med i de akademiska svängarna. och för att inte kunna vara 100 % socialt kompetent konstant etc etc. försöker lugna ner mig med att Nämen, linda, varför skulle du fkommit in på den här utbildningen om du inte kunde skriva. du är van vid att arbeta med text. du har rutin. inspiration har aldrig varit ditt problem. sluta tvivla. och börja kötta.

skriv logg. varje dag, helst. (egentligen, ta och stryk helst. så slipper du ta ställning varje dag till om du verkligen orkar just idag) sådär. strykt.)  lägg upp arbetet; hur mycket tid kan behövas åt varje moment och dylikt. skriv utkast. skriv galna idiotiska oacceptabla utkast som du inte skulle kunna visa upp utan att typ upplösas i mikropartiklar på grund av ren och skär skam.
var mjuk mot dig själv i det skedet. gör tabbar. hård kan du vara i redigeringen.

vid någon tidpunkt kan du ju kolla upp närmare vad som gäller för just det här uppdraget eller uppgiften.
sedan kan du vara hård. hård som granit. eller något annat hårt. du kan redigera bort efter behag. har du verkligen gått loss i utkaststadiet, kommer du att ha stoff att ta av ändå.
sedan skriver du igenom. fyller i det som saknas. får du problem, löser du det.

okej, linda. kör hårt. det kommer gå bra. promise.

(och läsandet: gå upp lite tidigare. strukturera upp läsandet, så att du känner dig tryggare. försök börja jogga och stretcha för att inte döda din rygg.)

så. jag behövde logga lite. skingra orosmolnen. nu har jag gjort det. känns som att det klarnat en del.
tack och förlåt. /luli


PS: till eventuella vänner som läser detta: om ni vill glutta någon av följande filmer med mig någon gång är jag game. det ingår nämligen i kurslitteraturen. sen vill jag ju såklart också gärna titta på mer aktuella filmer, serier och annat. om nån skulle vilja. bara hojta i kommentarsfältet eller mejl: gatlykta@gmail.com.


Exempelfilmer:
Broarna i madison county
Crash
De andras liv
En enkel plan
Erin brockovich
Falling in love
Fargo
Jurassic park
Notting hill
När lammen tystnar
Seven
Sideways
u-turn

Referensfilmer:
21 gram
Adam och eva
Adaptation
American beauty
American splendor
Amores perros
Antz

Babel
Baraka
Barnet
Basic instinct
Before the devil knows you’re dead
Braveheart
Brända av solen
Bröder

Cape fear
Casablanca
Cast away
Chinatown

De misstänkta
Dead man walking
Den där mary
Den engelska patienten
Den fria viljan
Den gröna milen
Den vita filmen
Die another day
Djävulen bär prada
Dolt hot
Döda poeters sällskap

En enkel plan
En familj som alla andra
En officer och en gentleman
Ett liv i backspegeln

Falling in love
Fucking åmål
Funny games
Fyra nyanser av brunt
Försoning

Good night and good luck
Good will hunting
Grabben i graven bredvid
Gudfadern
Gökboet

Hitta nemo

Ice age: the meltdown
Indiana jones
Italienska för nybörjare

Jag heter Mitra
Jakobs inferno

Karate kid
Kramer mot kramer

Lejonkungen
Liar
Life of david gale
Lilja for ever
Livet från den ljusa sidan
Lost
Lust caution
Löftet

Magnolia
Me and you and everyone we know
Medan vi faller
Midnight cowboy
Mina jag och irene
Mission impossible
Mission impossible III
Mulholland drive

Nashville
Natural born killers
Office space
Om jag vänder mig om
Once

Pianisten
Populärmusik från vittula
Prag
Priest
Prison break
Pulp fiction
Rain man

Sagan om ringen
Scarface
Schindlers list
Shine
Shortcuts
Shrek
Sjätte sinnet
Sonen
Sophies val
Spiderman
Spring lola
Stand by me
Star wars
Syriana

The insider
The last king of scotland
The matrix
Thelma & louise
Tic tac
Tillsammans
Timmarna
Titanic
Tjuren från bronx
Traffic

Wall street
Vårt dagliga bröd
x-men

zigenarnas tid

återstoden av dagen

älskar dig för evigt
änglagård


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar