torsdag, september 19, 2013

fortsätt-sjalen

eh, ja, jag virkar på en höstsjal. jag kallar den fortsätt-sjalen, eftersom det inte spelar någon som helst roll att den blir bra eller snygg eller att jag ska göra mitt bästa, utan bara om att den ska bli nåt varmt. jag visade och presenterade idén för en exkombo och hen tyckte att det var en najs idé och ville se hur det gick. så. ni andra som avskyr virkning kan vända bort blicken, knyta näven i fickan, äta tröstchoklad eller dylikt.

jag använder upp en massa garn- och trådstumpar som farmor hade lagrat. hon flyttar till äldreboende nu och behövde därför rensning. hon och jag är av ganska mycket samma skrot och korn. sparar sånt som kan vara bra att ha. hon är dock en mycket skickligare hantverkare än jag och det känns lite som ett helgerån att använda hennes material. men det var det, eller att slänga det. och att ge stumpar till second hand-kedjor är ju nästan jämställt med att ge bort skräp eller otvättade kläder. vilket folk faktiskt gör. oftast är det ju bara att kasta. en välmenad björntjänst.

de som känner mig riktigt nära eller jobbat nära mig vet nog att jag egentligen är förbannat perfektionistisk och siktar in mig på detaljer och småpill. fortsätt-sjalen är ett försöka gå emot det där. för det är ju bra att ställa höga krav på sig själv, men med den där graden av perfektionism och prestationsångesten det frammanar får en nästan aldrig nåt slutfört. jag ska slutföra den här sjalen.

jag har använt en palestinasjal som mått. den kommer med andra ord att bli stor. och lite tjockare än en palestinasjal, vilket innebär att den kanske blir varmare än en sådan. vilket är bra. i och med att jag virkar den i olika garner och trådar, kommer jag att kunna pausa i virkningen och bära den som halsduk när det är lite mildare väder. den ska vara i varma färger och vara allmänt höstig. jag har mest klarröda garner. jag gillar rött, men tycker att det kan bli lite väl juligt, så jag ska försöka blanda med andra nyanser och färger på nåt intressant vis. 

så. det var väl fortsätt-sjalens manifest.
typ.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar