söndag, januari 20, 2013

önskar att jag hade lite disney/romcoms/kinapuffar/några timmar kvar på spotify. har en sån där dag då man går runt och känner sig vrång och liten och kantig och allt känns lite, lite hemskt. depp. eller som när man haft en jättemensblödning. typ tappad på blod och livslust. som om något sugit ut det ur en. typ nosferatu. då kan man undra vad fan en nosferatu gjorde i lund. då kan jag säga: vad fan skulle INTE nosferatu göra i lund.

suck och stön och jämmer och ack och ve och eländes elände och så vidare.

ska lägga mig i sängen, tända ljus, dricka hinkvis med te och titta på true blood. kanske läsa nina björk. köpte hennes senaste igår, Lycklig i alla sina dagar. har fortfarande inte läst Under det rosa täcket, ty jag är dum. Ska se om jag får tag i ett ex av den med. om ni undrar över hetsen: ska vara förband/uppvärmare/förbandspoet/whatever(hursomhelst ska jag läsa text) inför hennes författarsamtal den 29:e, i Landskrona. på bibblan. jag tycker om att vara lite påläst innan såna här grejer. men det är inget tvång.

förra våren gjorde jag samma grej Lena Einhorns samtal. eller var det en föreläsning... jag minns inte. men det handlade om Siri, som just hade givits ut. den verkade/verkar jävligt bra. einhorn var inspirerande och cool. hur nervös och mesig jag var ska vi inte gå in på. men jag rättade bibliotekarien som presenterade mig som Lina, hasplade ur mig några korta dikter, gick av, lyssnade på samtalet med febrig uppsyn. fick en ros. åkte hem till svalöv. det var det.

är ännu mer nervös inför den här uppläsningen, kanske mest eftersom jag har tid att bli det, nu har jag tid att förbereda mig. liksom. plus att jag knappt läst upp nåt alls det senaste halvåret.

försöker att inte tänka på det för mycket. koka ner det till vad som behövs. okej, vad behövs: några minuters text. övning. kanske en cigarett innan för att lugna nerverna. rena kläder. rent hår. lite social vana. lite koll på författarskapet. okej. det är några grejer jag kan ta i beaktning. det hjälper mot den värsta nervositeten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar